Printers from a Barn

Cílem projektu „Printers from a Barn – Tiskaři ze stodoly“ je vytvořit živý prostor věnující se současnému grafickému umění.

Vize o vytvoření jednoho společného místa pro setkávání, soustředěnou grafickou tvorbu, a především usazení naší rozsáhlé sbírky tiskařských strojů, našel oporu v přihlášce města Broumov do soutěže o Evropské hlavní město kultury pro rok 2028.

Přestože město svůj vysněný titul nezískalo, vybudovalo si svojí pílí nemalý respekt. Díky konceptu kreativního poutnictví, zapojování různorodých komunit a propojování hmotného a nehmotného kulturního dědictví napříč barokní krajinou porazil Broumov města jako Brno nebo Liberec, a utkal se ve druhém kole o titul jako historicky nejmenší město této soutěže.

Na rozdíl od první přihlášky, která sloužila jako úvodní představení projektu a prezentace toho, co by bylo možné uskutečnit, byla druhá přihláška více podrobná a popisovala metody, jak vytyčených cílů dosáhnout a co by to obnášelo. Součástí koncepce byl také projekt „Printers from a Barn – Tiskaři ze stodoly“.

Pro fyzickou realizaci projektu „Printers from a Barn – Tiskaři ze stodoly“ jsme se rozhodli adaptovat stodolu klasicistního statku „broumovského typu“ v Martínkovicích nedaleko Broumova. Pro 320 metrů čtverečních bývalého skladu zemědělských strojů a sena vznikl architektonický projekt a koncepční návrh provozu. V roce 2024 započaly první stavební úpravy, kterým však předcházely dva roky náročného vyklízení a čištění celého objektu, jeho odborné zaměření, statické posouzení a vypracování stavební dokumentace.

První etapa sestávala z opravy střechy a odvodu vlhkosti od objektu. V dalších etapách proběhnou hrubé zednické úpravy nosných prvků, tesařské úpravy štítů a exteriérového obložení a ve finále adaptace interiéru pro jeho finální účel.

Stodola je součástí tradičního čtvercového statku broumovského typu z roku 1842 v Martínkovicích. Svojí dispozicí otevřeného vnitřního prostoru je ideální pro adaptaci rozsáhlé dílny a ateliérového pracoviště. Otevře se tak prostor pro jednotlivce i školní skupiny.

Tomu všemu však předcházela více jak desetiletá vášeň ke sbírání a opravování historických tiskařských strojů a intenzivní studium a výzkum v archivech umělecko-průmyslových institucí. V neposlední řadě pak také autorská umělecká tvorba na poli tradičních grafických technik, ilustrace a typografie. Sbírka zahrnuje velkoformátové válcové nátiskové stroje i příklopové tiskařské lisy různých velikostí – od mnohaset kilových konstrukcí po stolní ruční lisy. Součástí je také fond knihtiskařského písma čítající stovky abeced kovových a dřevěných liter z první poloviny 20. století, ornamentů a obrazových tiskařských matric. Nechybí těžké stroje pro zpracování papíru a knižní vazbu.

Takto komplexní sbírka nemá v České republice obdoby a vzbudila pozornost i v mezinárodním odborném kontextu.

Všechny stroje jsou postupně restaurovány a navraceny zpět ke svému původnímu účelu. Ve sbírce jsou stroje německého, britského, a především československého původu.

Naším záměrem nikdy nebylo vytvářet zakonzervované muzeum s evidovanými exponáty opatřenými cedulkou „nesahat“. Naopak, cílem je veškeré artefakty opravit a vrátit zpět jejich původnímu účelu.

V plánu jsou proto kromě vlastní grafické praxe také komentované prohlídky pro veřejnost, pestrá škála veřejných workshopů, spolupráce se školami a univerzitami a také možnost mezinárodní spolupráce formou tvůrčích rezidenčních pobytů.

Sami jsme si takovéto rezidenční pobyty v posledních letech vyzkoušeli. V Centru současného tiskařského umění TYPA v estonském Tartu jsme v roce 2023 strávili dva měsíce. Mohli jsme díky tomu načerpat inspiraci a zkušenosti s provozem živého tiskařského muzea jako sbírkové instituce i jako prostoru pro umělce, rezidenty a studenty.

Neskutečně obohacující byl v roce 2024 také dvoutýdenní rezidenční pobyt v knihtiskárně Halden Bookworks v norském Tistedalu, kde kolektiv tvůrců revitalizoval a adaptoval obrovský objekt historické hydroelektrárny. Nevýhodu decentralizace a odříznutí místa od civilizace přetavili v devízu – samota a blízkost přírody nabízí soustředěnou a ničím nerušenou práci.

TYPA letterpress and paper art centre v estonském Tartu je naší obrovskou inspirací a vzorem. Díky mezinárodnímu rezidenčnímu programu jsme měli možnost stát se na dva měsíce součástí jejich týmu a nahlédnout pod pokličku organizace a produkce takovéto instituce.

Pod svá křídla nás v roce 2024 přizvala také Asociace evropských tiskařských muzeí (AEPM), pro kterou jsme na její výroční konferenci v TYPA připravili workshop a ukázky tradičních tiskových postupů. AEPM, sídlící v Belgii, sdružuje a zastřešuje tiskařská muzea primárně v Evropském kontextu. Jejími členy jsou však i teoretici a historici oboru, pedagogové, typografové a tiskaři věnující se zachování kulturního dědictví tisku. Je ctí a radostí, že se projekt „Printers from a Barn – Tiskaři ze stodoly“ stal jejich součástí.

Setkání tradičního knihtisku se současnými materiály. Sazba z původních kovových a dřevěných liter může být dnes doplňována a oživována díky přispění moderních technologií – laserů, 3D tisku nebo fotopolymerů. Při workshopu pro ředitele a kurátory evropských tiskařských muzeí vznikaly tisky vznikající z jejich kombinací.

Všechny zkušenosti a nápady plánujeme v našem projektu zúročit a dát tak základ instituci, kde se tradice potká ruku v ruce se současností a vzdělání s kreativitou.

Ve své koncepci a zaměření je projekt „Printers from a Barn – Tiskaři ze stodoly“ v českém i středoevropském kontextu jedinečný a máme obrovskou radost, že jsme našli oporu v partnerech jako je Královéhradecký krajNadační fond Broumov – město kultury.

Projekt rekonstrukce a adaptace tiskařské stodoly byl podpořen z dotačního programu „Podpora dokončení realizace aktivit spojených s přihláškou Broumova na EHMK 2028 (24KPG10)“.

Děkujeme.